DoporučujemeZaložit web nebo e-shop

Maďarsko autostopem
Vandry - zábavy - cestování - naše akce

ČUNDRY

Tento náš Cestopis chci věnovat pro ty kteří mají rádi   vandry,dobrodružství,přírodu a nebo si chtějí zkusit něco jiného,nežli jet         z cestovkou na poznávačku do předem předplaceného hotelu.

17.6 - 30.6 2005  Maďarsko autostopem

Maďarsko je převážně rovinatá země, hlavně díky své poloze na Panonské pánvi. Pouze na severu okolo města Miskolc se rozkládá menší pohoří, které je součástí Karpat. Největším vrcholem Maďarska je Kékes, který se nachází v pohoří Mátra, nedaleko města Eger. Na jihu Maďarska se rozkládá Velká uherská nížina, která zasahuje až do sousedního Rumunska a do Srbska. Rovinatá krajina Velké uherské nížiny je z velké části přeměněna na zemědělskou, zachovaly se ale zbytky původní maďarské středoevropské stepi, označované jako puszta.Další četná pohoří se nachází severně od jezera Balaton.

Pátek-Sobota

Vyjeli jsme z Prahy Florence 17.6 v 22:00 do Nitry za 382Kč místenkovým autobusem.V 5:00 jedeme z Nitry do Štúrova vlakem za 98Sk.Ještě v posledním kiosku pod mostem panáčka za 12sk.a hurá do Eszdergonu.

Eszdergon,staré město z velkou pevností na pravém břehu Dunaje,pod městem v uličce nejlevnější hospůdka na „Růžku“ pivo za 180f-(22,50kč).

První koupání v Dunaji, potom lodí za 790f-99kč do Vyšegradu.Pod hradem poměrně draho,odcházíme asi 3 kiláčky proti proudu Dumaje do letoviska Vyšehrad a jelikož je sobota je zde letní zábava,pod velkým stanovým hangárem asi v místním kempu- hraje skupina Tüzkerékxt,pro nás klasika typu J.Henrix. Spíme na pravém břehu Dunaje kousek od vody

Hraniční přechod Štůrovo.             První kontakt Dunaj                 Hospůdka na růžku Eszdergon      Pohled na Vyšegrad z parníku

Neděle

Ráno vstávám dříve a vydávám se pěšky po turistický na Vyšehrad, od Dunaje to je pěkný kopec z druhé strany velké parkoviště a komerce typu Karlštejn. Na hradě jsou pěkné voskové figuríny,korunovační klenoty,ukázky života a řemesel z té doby.Vstupenka 800f-100kč.

Dopoledne ještě koupačka v Dunaji a potom čekání na převoz do Nadmároš.za 280f– 35kč.

U přívozu pivo Aszok za 190f-24kč.Počasí v Nadmároš supr, krásná písčitá pláž,restauračka a místní speciality.Koupačka až do večera.Poté Procházka vesnicí a objevena hospůdka, pivo za 150f-18,50kč (úplně nejlevnější co jsme v Maďarsku potkali)vzhledem k datu 19.6 což je pro mě (černé datum)jsme se pěkně zrealizovali.Pokus o navázání kontaktu s místními=zatím0.Spaní na levém břehu dunaje.

Pohled na Nadmároš z Vyšegradu                                            Vyšegrad                                                        Přístav Nadmároš

Pondělí Od rána koupačka v Dunaji opalovaní s pěkným výhledem na Vyšehrad.Po občerstvení jdeme kus za vesnici a zkoušíme první stop.Dostáváme se asi 20 kiláčků severně za Dunaj na křižovatce velmi dobrá zmrzka.Potom stop směr-Szendehely-Retság-Scecsény-Pásztó. Ten čtvrtej stop- hotová jízda smrti se starým pežotem.Na pátej stop se dostáváme do podhůří Mátry.Autobusem do Mátraszentimre za 241f-30kč asi 20km.A jsme v krásné staré horské vesničce,je tu chladněji pivko za 220f-28kč,je tu i slovenská hospoda ale zavřená.Jdeme spát do parčíku na kraj vesnice.

Naproti této Slovenské hospůdce jsme nocovali

Úterý Noc chladnější,ale ráno úžasný.Žádní turisté jenom místní tady se snad zastavil čas. Mátraszentimre se probouzí do nového dne,začíná pálit sluníčko a nás čeká pěší tůra na nejvyšší horu Maďarska 1014 m/nm Mátru Béda si zde koupil podrobnou mapu. Přesouváme se autobusem do Mátraháza asi 40 min cesty za 160f-20kč. Na parkovišti občerstvení,nemohu nikde vyměnit eura ani na poště, naštěstí funguje bankomat.Na nejvyšší horu jsme vybrali stezku značenou modře znamínky + a –. Po poměrně strmém stoupání ,ještě kolem bývalého skokanského můstku jsme dorazili až na vrchol. Na vrcholu je stometrová telekomunikační věž ve které je asi ve 30 metrech rozhledna naproti je vysoký hotel a dole hodně stánků z občerstvením.Na rozhlednu nás vyvezla výtahem slečna za 350f-44kč a zpět se schází po schodech .Dolu z Mátry k parkovišti jdeme oklikou po červené+ a – u potoka si umýváme nohy .Z Mátraházy odjíždíme v 17:45 autobusem za 180f-23kč do Gyöngyös-Markac, podle mapy zjišťujeme že je zde velký rybník nebo jezírko a jelikož jsme po horách pěkně upocený tak se chceme vykoupat.Jaké bylo zděšení když v celé vodní nádrži byla jakási kontaminace z okolní elektrárny,ani nebyl nikde vlez do vody samé bahno a rákosí.Místní nám říkali abychom tam vůbec nelezli.Tak ještě na benzinovou pumpu koupit neperlivku a hurá posledním autobusem za 235f-30kč do Verpelét, Tam snad najdeme koupání nebo pumpu nebo alespoň hospodu. Ve Verpelét úplný fiasko ,zavřené všechny hospody.Procházíme vesnici je už skoro tma,někdo si nás všiml,asi místní opilec nemohl se s námi domluvit tak zburcoval půl vesnice a když sehnali černovlasou slečnu z ulice Petö-fi ,která uměla anglinu tak jsme se alespoň domluvili.Strašne se nám snažili pomoci,chtěli nám sehnat privát nebo kemp nebo někam odvést.Ptali se co tu děláme a bylo jim divné proč takhle cestujeme a spíme pod širým nebem.Zjistili jsme že je to opravdu jiná mentalita národa která tohle nezná.Slovo čundr nelze doslovně přeložit.Ochotně nám ještě ukázala kde je park tráva a stromy.Zeptala se jestli ještě něco nechceme,měli jsme v batohu víno tak jsme poprosili o vývrtku a tu nám dala.Jak bychom jsme se rádi umyli a vykoupali ale to jme nechtěli vyžadovat. To musí každý zažít, jít spát do spacáku upocený a zapařený po tůře a večer těch komárů, tak ještě olepený od repelentu. Takhle jsem ještě teda spát nešel. Když komáři přestali bodat po 23:00 nastala pěkná letní noc

Asi kiláček před vrcholem           Mátra nejvyšší vrchol Maďarska                 Pohled z rozhledny která je v polovině visílače

Středa Probuzení v parku snídaně na návsi ve Verpelét (poměrně zde převažuje romská komunita). Po snídani odjíždíme autobusem do Egerszalök kde máme typ na vynikající lázně. Ha,ha opět jsme se nechali napálit-rozestavěná stavba obřího industriál komplexu,původní lázně zrušeny.Divíme se že celý komplex nebyl po dobu rekonstrukce uzavřen,dva malé betonové bazénky ze seniory,horká siřičitá voda 37°a procházka mezi stavebními dělníky a bagry“supr“.Ve 37° bazénku naprosto žádné osvěžení ale alespoň toužebné umytí od potu. Za 550f – 70kč za osobu, jsme odešli zklamáni a jedeme busem na Eger. V Egeru jsme raději lázně nehledali,zajímaly nás památky,hlavně Minaret – stavba 35.m vysoká mešita zr.1596.Marně jsme ji hledali a místní to ani neznali,našli jsme ji až při odjezdu autobusem do Szilvásváradu,kdy jsme ji zahlédli z okénka. Příjezd do Szilvásváradu byl zklamaný,samá komerce,drahota,chtěli jsme poznat krásnou nedotknutelnou přírodu a ne komerční trpaslíky a krámky ze suvenýry z číny. Nepřejeme si procestovat co nabízí cestovky ale to co chceme poznat my vlastníma očima.Jsme proto nuceni si trochu pozměnit plán cesty.Zítra ráno půjdem na rozhlednu (Kalapát) a pak si projdem údolí říčky Szalajka.Zapsáno kiosek u kempu v 21:00u výborného vínka.

Egerszalök industriál komplex

Čtvrtek Snídaně –mléko,sýr a houska za 260f-32kč a je poprvé zataženo, trochu zprchlo ale je pořád hic.Jdeme na rozhlednu „Kalapát“.Stoupání do pěkného kopce na vrcholu asi 25 dřevěná rozhledna –otevírací doba od 10.00 vstup 200f-25kč,v době zavíračky střeží objekt kolem kterého je drátěný plot dva psi na volno.Začíná být zase smažák dole v kempu jsme se osprchovali –konečně po šestým dnu v teplé vodě asi za 250f dohromady.Batohy jsme schovali za železniční tratˇ do křoví a po občerstvení vyrážíme směr Szalajka. Pěkná příroda – veverky šneci,ptactvo,ještěrky.Údolí řeky Szalajka nádherná procházka až k vodopádu a uhlířskému a dřevařskému skansenu. Zpět do Szilvásváradu jdeme podél říčky pěšky, Jinak jezdí každou hodinu mašinka za 300f-38kč.úzkokolejka.V jezírku na Szalajce asi 70cm hloubka je poklad mincí různých dat ,hodnot a měn.Po cestě ještě umělá horská stěna a minigolf.Na druhé straně vesnice je farma koní Španělského plemene Lipicán.V letovisku není normální levná hospůdka všude tak pivo 300f-40kč.Ještě jsme jim za zapůjčení sprch opravili s Bédou slunečník.

Szilvásvárad před rozhlednou                 údolí říčky Szalajka                                 Snídaně v trávě - Szilvásvárad

Pátek Krásně probuzení do sluníčka,snídaně v trávě procházka na Lipicány,viděli jsme krásné stádečko.Stopujeme na konci vesnice,vrátilo se pro nás auto které už kolem projelo.Asi mladí manželé,žena uměla anglicky tak nám nabídla pomoc.Odvezli nás k autobusu před Miskolc,cestou nám ještě pověděli zajímavosti o místním kraji.Na zastávce se s námi dala do řeči ještě jedna dívka byla to polka která pracovala i v čechách dostali jsme první souvenir - sáček koblih byla to asi prodavačka z Teska protože před Teskem vystoupila. Naše další cesta vedla do Miškole – Mezcosát, jeli jsme busem za 1200f-150kč až k řece Tisza.Chtěli jsme se někde vykoupat na pláži.Jinak Miškolc ošklivé panelové město a Mezcosát ačkoli pěkné čapí městečko tak v centru převládá romská komunita.Ani domluva s místními starousedlíky nebyla nijak zajímavá tak odjíždíme posledním busem do Tiszakeszi přímo k přívozu u řeky. Řeka Tisza úplný rojiště komárů před námi je dilema jet zpět do romského géta a čekat na nějaký spoj za město ??? Rozhodnutí- zůstanem.Občerstvili jsme se v ABC obchůdku paprikami proti komárům a zapadli jsme do přívozní hospůdky.Klasika kulečník ,šipky a hodně místní omladiny.Jdeme s Jarem ještě najít místo na spaní ,ale komáři sajou a my sajem muškátový víno.Konečně jsem návázal kontakt s místní mladou populací a docela jsme si ze slovníkem,papírem a tužkou popovídali.Taky jsem jim vysvětlil jak se spí pod širákem a dovedl sem je na hřiště kde spal Béda a Jaro.Jóóó nocovaní a pařbička „supr“

Stádo koníků Lipicánů                             Řeka Tisza                                  Přívoz Tisza                         Městečko čapích hnízd

Sobota Ráno mě probudil Béda, co prej to tam bylo za předváděčku a že se vůbec nevyspal a ještě mlaskali aby nechrápal.Někdy kolem 10:00 jedeme busem do Mezcosátu a pěkně pěšky až na konec městečka asi 3 kiláčky snad na každým rohu čapí hnízdo a pumpa na vodu. .Ještě jsme chtěli navštívit Hortodagy a její pověstnou scárdu ale už jsme cítili povinnost trochu si orazit a odpočinout u vody. Na konci Mezecosátu jsme stopli auto k dálnici na Budapešt a potom na dálnici přímej stop 140km do Budapešti.V Budapešti jsme popojeli místní MHD asi pět zastávek a kolem 18:30 hod už jedeme busem za 800f-100kč k jezeru Valentsei-to poblíž Agardu.Co říci –perfektní koupačka,jako na Balatonu ,a jelikož je sobota večer tak to tu pěkně žije.Kolem samé krámky ,pivo je tu za 220f-27kč nejlevnější.Zapsáno v 23:00 v kiosku u jezera.

Nejdelší autostop  (140Km)                                                   Veget a pohodička u jezera Valentsei-to

Neděle Ráno nás probudil v parku pes který na nás štěkal.Prošli jsme letovisko Agard,ranní hygiena kávička,zjistil jsem že jsem zase pěkně seštípanej od komárů ty snad lezli i do spacáku ,příště spíme přímo na pláži a ne v žádným parku.Dnes bude pěkný pařák a pohodový koupací den. Nedělní otvíračka v obchodech abc DO 12:00.Strašnej hic ,na pláži trochu fouká horkej vítr a děti pouští draky.Jenom se válíme ,koupeme a doslova žereme(langoše,papričky, klobásy a vínečko)později doma se postavím na váhu a zjištuji že jsem 3 kg přibral.Dnes jsem si koupil kromě jídla a pití novou tužku.Zapsáno 20:30 kiosek Agard u servírky Stepfi.

Koupání u jezera Valentsei-to

Pondělí Ráno v 7:00 probuzení na pláži,místní personál sbírá odpadky a uklízí pláž.Jinak božský ticho bez lidí,pozoruji na molu racky a občas se na vodě mrskne i ryba.Ranní happening koupačka a jinak to samé, co se u vody dělá. Odpoledne v 16:00 balíme loučíme se z jezerem Valentsei-to . Házíme kousek za Agárdem palec na Balaton.Stop se povedl na výpadovku na Szekesfehérvár kde jsme si ještě s Maďarským Pavlem a naším Petrem dali na benzíně pivko.Z rozcestí u benziny potom asi v 19:00 přímej stop na Balaton do letoviska Balatonaliga a zase krátké dobrodružství s místními ,hledání neplacené pláže a místní hospůdky.Oběvili jsme pěknou vyhlídku a místo na spaní přímo dole u Balatonu..byli jsme tak unaveni že jsme se ani s místníma nedružili i když se snažili být přátelští.

A konečně Balaton - letovisko Balatonaliga

Úterý Krásné probuzení na pěkném místečku odlehlém, klidném, přímo u Balatonu (úplný balzám na nervy)Koupačka hygiena a jdeme zpět na vyhlídku.V kiosku ceny odpovídají letoviskům na Balatonu.(plechovkáč 250f-31.kč).Odcházíme asi kiláček za vesnici na křižovatku směrem na Csopak.Hned na první zátah se povedlo ,přímo do Csopaku ke skanzenu starého vlakového nádraží.Pivko za 260f-32,50kč a hurá přímo na pláž a tam dlouhé koupání do pozdního večera.Zapsáno 21:05 na křižovatce k plážím Csopak pivo 280f-35kč Jaro to v půlnoci završilo=ende.

Letovisko Csopak - Balaton                                                               přístav pro výletní lodě

Středa Probuzení na placené pláži Csopak, Bédu a Jaro skásli ale mě ne já už jsem dávno věci sbalil a šel si zaplavat. K snídani mořská štika a pak parníčkem za 750f na Tihany.Procházka opatstvím a starých uliček.Je tu úplně nejdráž (Karlštejn).Jinak krásný výlet i výhled na celý Balaton.Čekáme na autobus do Balatonfüred.Poslední den čundru chceme strávit někde mezi místními v malé vesničce nebo v přírodě.(Což se nám později podaří).Odjíždíme z Tihan v 14:30 busem směr Örvenyes-Balatonúdvari-Zánka.Ze Zánkay už jdeme pěšky s batohama na zádech krajem vinic a stoupáme po modré turistické do pohoří Kalinské pánve na kopce Fekete. Za podpory přírodovědy opouštíme vinice a jdeme lesem ,turistická modrá se náhle dělí na dvě cesty a my nevidíme žádný kilometrovník prostě nic.Samotná turistická končí v kopci po půl kilometru.No je to mazec snad nejhůř značené turistické trasy co jsem kdy viděl.Nikdo tu pěšky nechodí .Jdeme rovnou za nosem ,narážíme na lesní cestu a jdeme směrem na náhorní plošinu se spoustou vyschlých jezírek ,krajina tak trochu svým rázem připomíná Křivoklátsko samé listnaté stromy a vůbec žádná klíšťata a podobná havěť.Úplný zázrak asi 3000 druhů květeny,spousta zvěře ,pohádka.Snad jako z nebe jsme narazili na skupinku místních kteří měli piknik i s rodinami a s dětmi u jednoho s jezírek.Strašně se divili když nás potkali s báglama na zádech a snad nejvíc tomu co tady v končinách dělají Češí..Pozvali nás mezi sebe na piknik a byli moc přátelští.To byla ukázka pravého přivandrovalce.Opékali jsme s nimi špek ,popíjeli víno a slivovici a v rámci možností konzultovali.No já tužkou a papírem.Měli tam dva armádní UAZ vozidla ,tak nás provezli celým parkem s ukázkou vyhlídek a zajímavostí,připadali jsme si jako na Safari.Zavezli nás do vesnice Szentekkali,kde je na kopci za vesnicí kamenná přírodní zajímavost,z trochou fantazie různě poskládaných kamenů připomínajících orly a sfingy střežící jakési obětní místo.Nechali nám tu ještě dva plechovkáče a sodovku a říkali že se můžeme v různých jeskyňkách vyspat.Z nejvyššího místa jsme pozorovali blížící se bouřku někde od Balatonu a uklidňovali se že tato kamenná monstra ji k nám nepustí.Asi po třech hodinách po půlnoci jsme zažili takovou práskačku jako nikdy v životě.Nakonec jsme skončili k ránu v autobusové zastávce ve vesničce Szentekkali.

Lodí na Tihany                                                        Přístav Tihany                                               Pomník nad kostelem

Památky Tihany                                                 Obchůdek papriky                      Pohled na molo a Balaton

Pohoří Kalinská Pánev - zakončení čundru a přátelské pozvání od místních

Čtvrtek Ráno odjíždíme busem v 7:54 s Szentekkalli –Topolca-Devecsér,odtud stopem (kamion,osobák) směr Pápa.Tím osobákem nás svezl místní farář a dal nám na cestu flašku vína a finanční obnos 5000f-620kč ačkoli jsme říkali že chceme jenom kousek svést že se vracíme domů.Ten další zase vytáhl z mrazírenského vozu krabici 50 nanuků a dal nám ji jako pozornost firmy.Dále jsme jeli stopem do -Szilsararkárny –potom busem do Csorna –Mason-Magyárovar 650f-80kč. Největší problém byl dostat se na Slovensko do Bratislavy protože autobusy na Rajku nejezdí a vlak měl jakousi (Katastrofe)jak to říkala výpravčí v Mason-Magyárovar. Nakonec nás svezli v lokomotivě ještě s několika starými lidmi do Rajky kde čekali celníci a taky vlak na Bratislavu. V Bratislavě jsme vlakem asi kolem 20:00 a z Bratislavy bus do Prahy za 380Sk jel v 00.15hod. V Praze jme v 5:00 ranního času a ve své rodné vísce jsem byl v pátek kolem 7:00hod.

! Bombová Akce !
A jaké jsou závěry Maďarsko je velmi pohostinná země se svojí bohatou minulostí kulturními památkami..Dokáží si uchovávat přírodu a jinak fungují i mezilidské vztahy.Pokaždé jsme se setkali z ochotnými lidmi kteří chtěli pomoci.

Pro více fotek - klikni zde :

Get the Flash Player to see this player.

ČUNDRY

Děkujeme za návštěvu naších stránek